บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุความตั้งใจซื้อเสื้อผ้ากีฬาผ่านเพจเฟซบุ๊กกีล่าสปอร์ตของผู้บริโภคในประเทศไทย 2) ศึกษาปัจจัยเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อเสื้อผ้ากีฬาผ่านเพจเฟซบุ๊กกีล่าสปอร์ตของผู้บริโภคในประเทศไทย รูปแบบการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถามออนไลน์ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ที่เคยซื้อเสื้อผ้ากีฬาผ่านเพจเฟซบุ๊กกีล่าสปอร์ตและพักอาศัยในประเทศไทย จำนวน 380 คน สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และโมเดลสมการโครงสร้างผลการวิจัยพบว่า โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุที่พัฒนาขึ้น ประกอบด้วย 4 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านการรับรู้ตราสินค้า 2) ด้านภาพลักษณ์ตราสินค้า3) ด้านความไว้วางใจ และ 4) ด้านความตั้งใจซื้อ สอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์เป็นอย่างดี โดยพิจารณาจากค่า CMIN/df = 1.15, ค่า GFI = 0.98, ค่า AGFI = 0.96, ค่า SRMR = 0.01,ค่า RMSEA = 0.08 และค่าสัมประสิทธิ์การพยากรณ์ = 0.63 แสดงว่าตัวแปรในโมเดลสามารถอธิบายความแปรปรวนของความตั้งใจซื้อเสื้อผ้ากีฬาผ่านเพจเฟซบุ๊กกีล่าสปอร์ต ได้ร้อยละ 63 พบว่า ด้านภาพลักษณ์ตราสินค้า ด้านความไว้วางใจ และด้านการรับรู้ตราสินค้า มีอิทธิพลทางตรงต่อความตั้งใจซื้อ ตามลำดับซึ่งผู้ประกอบการที่ขายเสื้อผ้ากีฬาควรคำนึงถึงภาพลักษณ์ตราสินค้า รวมถึงการสร้างความไว้วางใจระหว่างผู้บริโภคกับผู้ประกอบการ และถ้าผู้ประกอบการทำให้ผู้บริโภคเกิดการรับรู้ตราสินค้าจะทำให้เกิดความตั้งใจซื้อเสื้อผ้ากีฬาผ่านเพจเฟซบุ๊กกีล่าสปอร์ต
The article aimed to study 1) develop and validate a causal of relationship model purchase intention sports clothing via the Kela sports Facebook page of consumers in Thailand 2) study causal factors influencing purchase intention sports clothing via the Kela sports Facebook page of consumers in Thailand. This study was quantitative research. The sample was people have bought clothing via the Kela sports Facebook page of consumers in Thailand of 380 people. The tools used in the research was online questionnaires. The statistics used in data analysis were frequency, percentage, confirmatory factor analysis and structural equation model. The results of this research were the development of the causal relationship models consisted of 4 components are 1) brand awareness 2) brand image 3) trust and 4) purchase intention and the model is consistent whith the empirical data to a great extent. The statistic shows CMIN/df = 1.15, GFI = 0.98, AGFI = 0.96, SRMR = 0.01, RMSEA = 0.08 The final is predictive coefficient of 0.63, indicating that the variables in the model can explain the variance of the purchase intention sports clothing via the KELA sports Facebook page by 63 percent. It was found that the brand image, trust, and brand awareness influence on purchase intention sports clothing Kela sports products were respectively. The results of this research are useful for sports clothing products businesses considering brand image and trust to come back to buy sports clothing via the Kela sports Facebook page.
ดาวน์โหลด Full Paper