แนวทางการประชาสัมพันธ์ของหน่วยงานราชการผ่านสื่อออนไลน์ ในทศวรรษหน้า (พ.ศ.2564-2573)

Study of Guidelines for public relations of government agencies online media in the next decade (2021-2030)

บทคัดย่อ

        ในปัจจุบันสื่อและเครื่องมือที่ใช้ในการประชาสัมพันธ์ทั้งภาครัฐ เอกชน และรัฐวิสาหกิจส่วนใหญ่ใช้เครือข่ายทางสังคมออนไลน์ (Social Network) และในอนาคตเครือข่ายทางสังคมออนไลน์จะมีอิทธิพลต่อการดำรงชีวิตของประชาชนมากขึ้นเรื่อย ๆ การพัฒนาบุคลากร เครื่องมือในการประชาสัมพันธ์ให้ทันกับเทคโนโลยีในอนาคต จึงจำเป็นที่จะต้องเตรียมการตั้งแต่เนิ่น ผู้วิจัยจึงสนใจที่จะศึกษาเรื่องนี้จะเปลี่ยนไปในทิศทางใด เพื่อให้ส่วนราชการเตรียมพร้อมรับมือในอนาคต งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยอนาคต (Future Research) ใช้เทคนิคการวิจัยแบบผสมผสาน(Ethnographic Delphi Future Research) (EDFR) ซึ่งมีการรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์และตอบแบบสอบถาม มีกลุ่มตัวอย่างคือ กลุ่มที่ 1 ผู้ทรงคุณวุฒิด้านวิชาการการประชาสัมพันธ์ จำนวน 6 คน กลุ่มที่ 2 คือ นักประชาสัมพันธ์ของหน่วยงานต่าง ๆ ทั้งภาครัฐบาล เอกชนและรัฐวิสาหกิจที่มีประสบการณ์มากพอที่จะเป็นตัวแทนประชากรทั้งหมดที่ทำนายอนาคตได้ จำนวน 4 คน ใช้การรวบรวมข้อมูล 3 รอบ ผลการวิจัยที่ได้จากการสัมภาษณ์และตอบแบบสอบถาม ทำให้ทราบแนวโน้มของเทคโนโลยีอีก 10 ปีข้างหน้า ซึ่งจะมีผลทำให้การประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อออนไลน์เปลี่ยนแปลงไป และการประชาสัมพันธ์ของส่วนราชการก็เปลี่ยนแปลงไปเช่นเดียวกัน

Abstract

        At present, most of the media and tools used in public relations, private and state enterprises use social networks online (Social Network) and in the future, social networks will influence people's lives more and more. personnel development PR tools to keep up with future technology Therefore, it is necessary to prepare early. Therefore, the researcher is interested in studying this matter in which direction will it change? in order for the government to prepare for the future This research is a future research using ETHNOGRAPHIC DELPHI FUTURE RESEARCH technique, which collects data by interviewing and answering questionnaires. The sample group was the first group, 6 experts in academic public relations, the second group was public relations officers from various agencies, both the government sector Four private and state enterprises experienced enough to represent the entire population to predict the future. Three rounds of data collection were used. The findings were obtained from interviews and questionnaires. Make you know the trend of technology in the next 10 years, which will result in a change in public relations through online media. And the public relations of government agencies have also changed.

ดาวน์โหลด Full Paper