การใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารของพนักงาน บริษัท เมโทรซิสเต็มส์คอร์ปอเรชั่น จำกัด (มหาชน)

Internet Usage for Communication of Employees of the Metro Systems Corporation, Public Company Limited

บทคัดย่อ

        วัตถุประสงค์การวิจัย  (1) เพื่อศึกษาการใช้อินเทอร์เน็ตของพนักงานบริษัท เมโทรซิสเต็มส์คอร์ปอเรชั่น จำกัด (มหาชน) โดยจำแนกตามลักษณะประชากร (2) เพื่อศึกษาจุดประสงค์การใช้ ความต้องการใช้ และ ปัญหาการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารของพนักงานบริษัท เมโทรซิสเต็มส์คอร์ปอเรชั่น จำกัด (มหาชน) ประชากรที่ใช้ศึกษาได้แก่ พนักงานบริษัท เมโทรซิสเต็มส์คอร์ปอเรชั่น จำกัด (มหาชน) ทั้งสิ้น 911 คน และกลุ่มตัวอย่าง  จำนวน 300 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล จำนวน 300 ชุด และรวบรวมข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ผลทางสถิติ และทดสอบสมมุติฐานการวิจัยด้วยโปรแกรม SPSS for Windows
        ผลการวิจัยพบว่า พนักงานที่มีอายุต่ำกว่า 30 ปี มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่มีอายุระหว่าง 30-40 ปี พนักงานที่มีการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่มีการศึกษาระดับปริญญาโท 
        เหตุผลในการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสาร พบว่า เพราะสามารถพิมพ์/พูดคุยสนทนาโดยทำงานอย่างอื่นไปได้ด้วย มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ไม่ใช้เพราะมีการบันทึกไว้เผื่อไว้ใช้เป็นหลักฐานในการพูดคุย 
        ความต้องการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารในช่วงเวลาทำงาน พบว่า พนักงานที่มีความต้องการใช้การแสดงความคิดเห็นต่อกลุ่มข่าวสารต่าง ๆ Web board มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่มีความต้องการเข้าใช้ Social Network พนักงานที่ต้องการใช้บริการโทรศัพท์ผ่านอินเทอร์เน็ต มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ต้องการใช้บริการสนทนาออนไลน์ ช่วงเวลาเลิกงานหรือพักเที่ยงพนักงานที่ต้องการใช้การสนทนาออนไลน์ มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ต้องการใช้บริการสั่งซื้อสินค้า ประมูลสินค้า พนักงานที่ใช้โปรแกรมหรือช่องทางในการสื่อสารผ่านอินเทอร์เน็ตโดยผ่าน Facebook มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ใช้โปรแกรมหรือช่องทางในการสื่อสารโดยผ่าน Office Communicator พนักงานที่ต้องการใช้อุปกรณ์โดยผ่านโทรศัพท์มือถือ มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ต้องการใช้โดยผ่านคอมพิวเตอร์ พนักงานที่ต้องการใช้อุปกรณ์เสริมโดยหูฟัง มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ต้องการใช้อุปกรณ์เสริมอื่น ๆ พนักงานที่ต้องการให้บริษัทฯ สนับสนุนการใช้งานอินเทอร์เน็ตโดยจัดอุปกรณ์เครื่องคอมพิวเตอร์ที่มีคุณภาพและความเร็วอย่างเพียงพอ มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ต้องการให้บริษัทฯ สนับสนุนโดยจัดการเรียนการสอนเพื่อเพิ่มทักษะในการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสาร 
        ปัญหาของระบบการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสาร พบว่า พนักงานที่มีปัญหาเรื่องประสิทธิภาพของเครื่องคอมพิวเตอร์ไม่ดี มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่มีปัญหาเรื่องอื่น ๆ พนักงานที่มีปัญหาเรื่องค่าใช้จ่ายในการใช้อินเทอร์เน็ต มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่มีปัญหาเรื่องอื่น ๆ พนักงานที่ต้องการพัฒนาทักษะเรื่องความคล่องแคล่วในการพิมพ์เนื้อหาข้อมูลการโต้ตอบ มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ต้องการพัฒนาทักษะเรื่องอื่น ๆ พนักงานที่ประสบปัญหาระบบเครือข่ายอินเทอร์เน็ตในองค์กรขัดข้อง 4-6 ครั้งต่อเดือน มีการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อการสื่อสารมากกว่าพนักงานที่ประสบปัญหาระบบเครือข่ายอินเทอร์เน็ตในองค์กรขัดข้องสองเดือนต่อครั้ง

Abstract

        The objective of this project is to study (1) the internet usages of employees at the Metro Systems Corporation, Public Company Limited which are divided by the type of populations (2) the objectives of internet usage, the need of internet usages and the internet network’s problems of employees at the Metro Systems Corporation, Public Company Limited. The survey research used questionnaire to collect data from 300 employees at the Metro Systems Corporation, Public Company Limited. Descriptive statistics; frequencies, percentage, arithmetic mean, standard deviation and inferential statistics; SPSS for Windows were used to analyze data.
        The study results found that the employees with the age below 30 years old use internet for communication more than the employees with the age between 30-40 years old.  The employees with the educational level undergraduate degree use internet for communication more than the employees with master degree.
        The reasons of using internet for communication are found that the employees who use internet for type/chat while performing another job access to the internet more than the employees who use the internet for record the conversation as evidence.
        The requirement for using internet for communication during working found that the employees who need to provide the comment on web board or internet telephony access to the internet more than those who use the social network. The employees who require the internet for internet telephony access to the internet more than those who use the internet for online chat service. The employees who use online-chat service after work or during lunch time use the internet more than the group of purchasing goods. Facebook users’ group access internet for communication more than the group which was connected by the Office Communicator.  The employees who require using internet via mobile phone use the internet for communication more than those who need to connect to the internet via computer. The employees who require other accessories as earphones connect to the internet more than the employees with traditional instrument. Furthermore, the employees who need the company supporting by provided the quality computer with adequately speed use internet communication more than the employees who need supporting on provided the internet communication training course. 
        According to the problem of internet communication system, it was observed that the employees who have the problem about the computer use internet for communication more the employees who have the others problems. The employees with internet expenses problem use the internet communication more than the employees with other problems. While the employee who needs to improve their typing skill use internet for communication more the others who need developing in other skill. Moreover, the employees who confront with the internet office system failure for 4-6 times per month use the internet communication more than those who face internet office system failure twice a month.

ดาวน์โหลด Full Paper