การใช้ Second Life เพื่อการเรียนการสอนทางบรรณารักษศาสตร์และสารสนเทศศาสตร์

The Use of Second Life for Teaching and Learning in Library and Information Science

บทคัดย่อ

        Second Life (SL) คือโปรแกรมโลกเสมือนจริงที่พัฒนาขึ้นในปี 2003 และมีการใช้งานอย่างกว้างขวางปัจจุบันมีผู้ใช้งานมากกว่า 15 ล้านคนทั่วโลก ลักษณะเด่นของโปรแกรม SL นั้นคือสถานที่หลายแห่งใน SL เป็น
องค์กรที่มีอยู่จริงและเปิดสาขาใน SL เพื่อให้บริการผู้ใช้ในด้านการศึกษา SL ออกแบบมาให้สามารถสนับสนุนการจัดการเรียนการสอนทางไกลแบบห้องเรียนเสมือนจริงทำให้มีมหาวิทยาลัยจากทั่วโลกประมาณ 300 แห่ง เปิด
สาขาเพื่อทำการสอนนักศึกษาทางไกลแบบนับหน่วยกิตบนSL โดยนักศึกษาสามารถเข้าร่วมชั้นเรียน พบปะสนทนากลุ่มสืบค้นข้อมูลในฐานข้อมูลห้องสมุดได้

        ผู้วิจัยสนใจศึกษาความคิดเห็นของนิสิตต่อแหล่งสารสนเทศบนโปรแกรม Second Life ในด้านทรัพยากรและบริการสารสนเทศ เพื่อนำมาใช้ในการเรียนการสอนสาขาบรรณารักษศาสตร์และสารสนเทศศาสตร์ โดยศึกษา
แบบโครงการนำร่องกับนิสิตสาขาบรรณารักษศาสตร์และสารสนเทศศาสตร์ จำนวน 5 คน เป็นการเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยผู้วิจัยมอบหมายให้นิสิตเข้าใช้ห้องสมุดและศูนย์สารสนเทศใน SL ด้วยตนเอง โดยใช้ระยะเวลาในการ
ทดลอง 3 สัปดาห์ ผลการวิจัยพบว่า นิสิตมีความคิดเห็นว่า SL เป็นแหล่งสารสนเทศออนไลน์ที่ดี ทันสมัย สามารถสื่อสารกับผู้ใช้อื่นได้ เนื้อหาน่าสนใจ เชื่อมโยงกับการเรียนในสาขาวิชา ทำให้นิสิตได้รับความรู้ไปพร้อมกับความ
เพลิดเพลิน

Abstract

        The research result shown that students think SL is a good learning resource and is fun to use. Students can communicate without an electronic barrier. Students think if they had more interesting things to do on computer which related to study, they would focus more on it.

       Second Life(SL) is a 3D virtual world which was opened to the public in 2003 and has grown explosively to more than 15 millions of users from around the world. There is likely virtual
representation of environment that one finds in the real world. For education, SL provides a platform for interactive experiences that bring a new dimension to learning, an active education community.
More than 300 universities and colleges around the world have set up virtual campuses where students can meet, attend classes and create content together. The platform of learning resources in SL
is interesting. With the 3D environment, students can create their avatar, explore the learning resources, search online databases, and gain experiences.

        The researcher was interested in studying the opinion of the students toward Second Life as online learning resources using the pilot project. The objective of this study was to investigate students
perception of Second Life as learning resource. The pilot study used the qualitative method, with 5 undergraduate library and information science students. The researcher taught students how
to integrate themselves into SL. The student were given a series of educationally related tasks which involved searching for information within SL, viewing and downloading information and communicating
with other students and other residents. Then they were given tasks without assistance which involved going to university libraries and museums, using reference service, searching the special databases and exploring the events in SL. Data collected from the focus group and from the indepth interviews. The research result shown that students think SL is a good learning resource and
is fun to use. Students can communicate with an electronic barrier. Students think if they had more interesting things to do on computer which related to study, they would focus more on it.

ดาวน์โหลด Full Paper