บทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังนิสัยรักการอ่านให้แก่นักเรียน โรงเรียนมัธยมวัดสุทธาราม เขตคลองสาน กรุงเทพมหานคร

The Role of the Family in Instilling Reading Habits in Students at Wat Suttharam High School, Khlong San District, Bangkok Metropolis

บทคัดย่อ

       การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบประสม (mixed methods research) โดยการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ (quantitative research) และข้อมูลเชิงคุณภาพ (qualitative research) โดยมีวัตถุประสงค์(1) เพื่อศึกษาบทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังนิสัยรักการอ่านให้แก่นักเรียน โรงเรียนมัธยมวัดสุทธาราม เขตคลองสาน กรุงเทพมหานคร (2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้ปกครองที่มีต่อบทบาทของครอบครัว            ในการปลูกฝังนิสัยรักการอ่านให้แก่นักเรียน โรงเรียนมัธยมวัดสุทธาราม เขตคลองสาน กรุงเทพมหานคร           (3) เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้ปกครองที่มีต่อบทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังนิสัยรักการอ่านให้แก่นักเรียน โรงเรียนมัธยมวัดสุทธาราม เขตคลองสาน กรุงเทพมหานคร และ (4) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการปลูกฝังนิสัยรักการอ่านในครอบครัวกับระดับการศึกษาและอาชีพของผู้ปกครอง ระดับชั้น               เกรดเฉลี่ย และผลการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียน โรงเรียนมัธยมวัดสุทธาราม เขตคลองสาน กรุงเทพมหานคร 

Abstract

       In this mixed-methods research investigation in which the researcher analyzes both quantitative and qualitative data, objective is to study (1) the role of the family in instilling reading habits in selected students enrolled at Wat Suttharam High School, Khlong San district, Bangkok Metropolis (BM). The second objective is to investigate (2) the opinions of the parents of these students in regard to instilling reading habits. The third objective is to compare (3) parents’ opinions on the role of the family in respect to instilling reading habits. The fourth objective is to determine (4) the relationships between reading promotion in these families and parental educational level, and occupation on the one hand and student levels of study, total grade point average (GPA), and academic achievement in Thai on the other hand.
       In the quantitative phase of research, the researcher collected a sample population of 277 parents of the students under examination. Insofar as concerns the qualitative phase of researcher, the researcher conducted in-depth interviews with 25 parents. The data collected from the interviewees were categorized and subsequently descriptively presented. 
       The Findings found that at the highest level, the family members who dispensed reading and study advice to the students were their parents. Next in descending order were their siblings. Tables and chairs for reading were arranged along with a WIFI installation used for study and reading. Cartoon books, newspapers, documentary books, and books of general knowledge were the reading media found at home. In addition, watching television, cooking, and using the Internet were the activities of the family as a whole. During holidays, the parents took the students to department stores, temples, religious sites, and tourist attractions. In addition, parents advised students to gain more knowledge from the Internet and to more frequently query teachers and lecturers.
       The opinions of the parents in respect to the role of the family in instilling reading habits were overall expressed at a moderate level. Parents displayed opinions at a high level in regard to five items: advice in using the Internet; allowing the students to select books for purchasing on their own; installing WIFI so as to enable the use of the Internet for research; explaining the benefits of reading to the students; and complimenting the students for showing reading ability, respectively. Parents who differed in educational level and occupation did not exhibit concomitant differences in opinions toward the role of the family in instilling reading habits in the students. In addition, parents of students who differed in level of study, total GPA, and academic achievement in Thai did not display corresponding differences in opinions toward the role of the family in instilling reading habits in the students.   

ดาวน์โหลด Full Paper