การส่งเสริมตราสินค้ากับการตลาดเชิงสร้างประสบการณ์

Brand Promotion and Experience Marketing

บทคัดย่อ

        เนื่องจากว่าในปัจจุบัน ณ ขณะนี้ ผู้บริโภคมีการระมัดระวังในการจับจ่ายสินค้าเป็นอย่างมาก ซึ่งเป็นผลมาจากเงินเฟ้อสูงขึ้น  ค่าใช้จ่ายในการดำรงชีวิตสูงขึ้น ผู้บริโภคประหยัดมากขึ้น  ด้วยสาเหตุเหล่านี้ ส่งผลให้ผู้บริโภคไตร่ตรองก่อนที่จะซื้อ  ส่งผลให้ผู้จัดการตลาดต้องเฟ้นหาวิธีการที่มีค่าใช้จ่ายในการส่งเสริมตราที่ไม่สูงมากแต่ทรงประสิทธิภาพ การที่จะใช้การโฆษณามาเป็นหลักของการส่งเสริมการตลาดเพียงลำพังตัวเดียว ณ ขณะนี้ ย่อมจะทำให้กำไรลดน้อยถอยลงและเสี่ยงกับการขาดทุน ดังนั้น การตลาดเชิงสร้างประสบการณ์จึงเป็นคำตอบที่เหมาะสมกับสถานการณ์ปัจจุบัน  การตลาดเชิงสร้างประสบการณ์ หมายถึง การให้ผู้บริโภคได้ทดลองใช้ สัมผัส รับรู้ในการทำงานของผลิตภัณฑ์ คุณสมบัติต่างๆ ของผลิตภัณฑ์   กล่าวคือเป็นการสร้างประสบการณ์ด้านผลิตภัณฑ์ให้แก่ลูกค้า   ให้ลูกค้ามีความเข้าใจและความรู้สึกที่ดีในผลิตภัณฑ์หรือบริการ ประสบการณ์ที่ดีย่อมส่งผลต่อการซื้อครั้งต่อไป  และการตลาดในเชิงนี้ให้ผลด้านคุณค่าด้านอารมณ์ไม่น้อยหน้าไปกว่าการโฆษณาและยังมีค่าใช้จ่ายของการส่งเสริมการตลาดน้อยกว่า  

 

Abstract

        Nowadays, consumers are prudential in their expenditures because of an inflation and high living cost .They consider before paying and try to save the money. Therefore, marketing managers try to control costs of doing business.They search for a new effective method to promote brand. As a fact that marketer should not use only advertising to promote brand. Using mere advertising, it makes a result of decreased profit and a risk of losses. Hence, experience marketing is going to be an answer for the prospering situation. 
        Experience marketing is a way to take consumer to try product or service. All sensations that consumers perceived even in product functions and attributes, will build experience in term of understanding and sophistications toward the product and service. Cause of trial in product, it gives a chance for buying in the future. Furthermore, experience marketing‘s cost is lower than advertising .It is more effective in term of cost and emotion. 

ดาวน์โหลด Full Paper