งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และปัจจัยอื่นๆ ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อหนังสือนำเข้าของประชากรในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อนำผลการศึกษาไปประยุกต์ใช้เป็นแนวทางในการวางแผนทางการตลาดและแนวทางในการบริการได้อย่างเหมาะสม ใช้วิธีการศึกษาจากการสุ่มตัวอย่างจำนวน 400 ตัวอย่าง โดยการใช้วิธีการทางสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติพรรณา ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมานแบบการวิเคราะห์ t-test, F-test และ Cross-tabulation โดยกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This independent research on “Factors Affecting Buying Decisions on Import Books of Population in Bangkok Metropolis” aims to study marketing mix and other factors influencing buying decisions on import books of population in Bangkok Metropolis. The study results will be applied in setting marketing plans and service guidelines properly. In this study, 400 samples were selected. The descriptive statistics for data analysis were
percentage, mean and standard deviation, and the inferential statistics were T-test,F-test and cross-tabulation at the significant level of 0.05.
It was found from the research that most samples were female (57.2%), ages between 20-30 years, single, working as officers of private companies, and graduated with bachelor degree.Their monthly salaries were between 10,000 – 25,000 bath. They paid attention to the
marketing mix factors and others at the high level. From the hypothesis testing, different personal factors i.e. occupation, status, salary influenced buying decisions at the different levels. The marketing mix factors and others has the relationships with buying decisions of the samples.