การใช้ห้องสมุดเพื่อการสอนของครูโรงเรียนมัธยมศึกษาในเขตพื้นที่การศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 1

The Utilization of Libraries for Teaching by Teachers of Secondary Schools in Bangkok Educational Service Area Office 1

บทคัดย่อ

        การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความต้องการกระบวนการใช้ห้องสมุดเพื่อการสอนของครูผู้สอน 2) ศึกษาความสามารถของห้องสมุดที่จะสนับสนุนการสอนให้บริการด้านการสอน และ 3) เปรียบเทียบความต้องการของครูต่อความสามารถของห้องสมุดจากบรรณารักษ์จำแนกตามประสบการณ์การสอนและกลุ่มสาระการเรียนรู้ และ 4) ศึกษาความเป็นไปได้ของการใช้ห้องสมุดเพื่อการสอนของครู ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูและบรรณารักษ์โรงเรียนมัธยมศึกษา เขตพื้นที่การศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 1 จำนวน 258 คน
        ผลการวิจัยพบว่า
        1. ความต้องการของครูต่อความร่วมมือจากบรรณารักษ์ในการใช้ห้องสมุดเพื่อการสอนโดยรวม อยู่ในระดับมาก
        2. ความสามารถในการให้ความร่วมมือจากบรรณารักษ์แก่ครูโดยใช้ห้องสมุดเพื่อการสอนโดยรวม อยู่ในระดับมาก
        3. ความต้องการของครูต่อความสามารถจากบรรณารักษ์จำแนกตามประสบการณ์การสอน และกลุ่มสาระการเรียนรู้มีความแตกต่างกันในเรื่องความต้องการความร ่วมมือจากบรรณารักษ์เพื่อใช้ห้องสมุดในการเรียนการสอน
        4. ความเป็นไปได้ของการใช้ห้องสมุดเพื่อการสอนของครูโรงเรียนมัธยมในเขตกทม. มีความเป็นไปได้ในการใช้ห้องสมุดเพื่อการสอน เนื่องจากความต้องการของครูผู้สอนกับความร่วมมือของบรรณารักษ์ไม่ต่างกัน

Abstract

        The purposes of this research were to 1) study the needs processes to use the library for teaching of teachers, 2) study the ability of libraries to support teaching and learning services, 3) compare needs of teachers to ability of library from the librarians by the experience of teaching and instructional, and 4) study possibility of using library to teach of teachers. The population included 258 people.
        The findings revealed as follows:
        1. Teachers need the cooperation from librarians to use the library for teaching was generally found at high level.
        2. The ability to provide cooperation to teachers from librarians using the library for teaching was generally found at high level.
        3. The needs of teachers to ability of librarians by the experience of teaching and instructional had a different on the needs cooperation of the librarians for library teaching. 
        4. There is possible to use the library for teaching in secondary schools in Bangkok because the needs of teachers and the cooperation of the librarian do not different.

 

ดาวน์โหลด Full Paper